Այգեձորյան օրագիր (մաս 4)

Տավուշի մարզի Այգեձոր գյուղի տարվա բոլոր 12 ամիսները ծանրաբեռնված են: Ընտանիքների բոլոր անդամները իրենց ներդրումն ունեն ընտանեկան օջախը կանգուն պահելու հարցում: Անգամ փոքր երեխաներն անում են այն, ինչին պատում են ուժերը:

milena araqelyan

Մտքերիս լաբիրինթոսում

Մտածում եմ՝ այս անգամ ինչպես դասավորեմ մտքերս: Մեկ գեղեցիկ շարվում են իրար կողքի. թվում է՝ արդեն ժամանակն է վերցնելու գրիչն ու թուղթը, բայց մեկ էլ հանկարծ ամեն ինչ խառնվում է իրար, մտքերս որոշում են մենակ թողնել ինձ: Երևի ամառ է, ու մտքերս նույնպես որոշել են հանգստանալ, որոշել են փախչել քաղաքի շոգից, որոշել են փախչել այս կրկնվող նույնությունից ու, ի վերջո, որոշել են ցրվել, ցրել ներսիս դատարկությունը պարապմունքներից հետո:
Նրանք վերադառնում են միայն քամու ժամանակ: Գալիս են, երբ ամենաշատը չեմ ուզում մտածել, գալիս են մթության մեջ, գալիս են, երբ ականջակալներումս իմ՝ կրկնվող, նույն, արդեն տարիներով մեխված 5-6 երգերն են հնչում:

Ախ մոռացա նշեմ, որ մտքերս ինձ այցելում են, երբ ընկերոջս հետ փորձում եմ ցրել նրանց: Ընկերս իհարկե միշտ արձագանքում է այնպես, ինչպես ես եմ ցանկանում: Լինում է, որ ընկերոջս հետ օրերով չենք լսում իրար: Դե երևի պետք են դադարներ կարոտելու համար: Ընկերս էլ երևի ինձ է կարոտում, երբ գլխումս դատարկություն լցրած մոռանում եմ նրան: Իսկ ո՞վ է ընկերս: Ընկերս ինձ ամենալավը հասկացող, գաղտնապահ ու սենյակիս պահապան կիթառն է: Նրա միջոցով մտքերս գնում ու գալիս են: Փորձեցինք միասին հավաքել ամեն ինչ ու պատմել նրանց անընդմեջ հեռանալու ու վերադարձի մասին:

Լույսը արդեն բացվում է, իսկ մտքերս թողնում են ինձ նորից նույն միօրինակ առօրյայի հետ:

Շոգ է…

elizabet harutyunyan

Երա՞զ էր

Գիշեր էր, արդեն համարյա առավոտ: Ես վեր կացա անկողնուցս, ի դեպ, տեղափոխվել եմ կատվիս սենյակ, հենց այն անկողնում եմ պառկում քնելու, որի մեջ քնում էր կատուս։ Վեր կացա ու գնացի պատուհանի մոտ: Տարօրինակ է. ժամը հինգն է, իսկ դրսում սարսափելի մութ է։

-Էլիզա, գնա ֆոտոապարատը բեր, նկարի,- լսեցի մեկի ձայնը, գնացի բերելու։
Ծնողներս քնած են, ծածուկ վերցնեմ՝ չբարկանան վրաս։ Բախտս բերեց՝ պայուսակս բաց էր, շատ աղմուկ չարեցի։ Արդեն պատուհանի մոտ եմ, չգիտեմ՝ ի՞նչը նկարեմ, կամ էլ ինչի՞ պիտի նկարեմ, բայց մի քանի ոչ հաջող լուսանկարից հետո կադրի մեջ տեսա կատվիս։ Որտեղ բաց պատուհան, այնտեղ՝ նա։ Կատուս երբեք մարմինը պատուհանից շատ դուրս չէր հանում, բայց այս անգամ շտապում էր դուրս թռչել։ Խավարում երևաց մի լույս, և ես լսեցի աղմուկ. կարծեմ ավտոմեքենայի շարժիչի ձայն էր։ Շենքից էլ տարբեր ձայներ լսելի դարձան: Գնացի դռան մոտ և ականջ դրեցի: Երկու տղամարդու ձայներ էի լսում, երկուսն էլ բարկացած էին։ Դռան աչքից նայեցի: Երկուսով կարծես մեկին աստիճաններով իջեցնեին: Վերադարձա պատուհանի մոտ։ Արդեն պատուհանից հետևում էի գործողությունների զարգացմանը։ Նրանք իջեցրին այդ մարդուն, մեկը՝ ձեռքերից, իսկ մյուսը ոտքերից բռնեցին և դրեցին մեքենայի մեջ: Իրենք էլ նայեցին շենքի պատուհաններին, որ համոզվեն՝ մարդ չկա պատուհանից նայող: Շտապ թաքնվեցի, որ ինձ չնկատեն։
Պատուհանը փակեցի, վերադարձա հյուրասենյակ, բացեցի դարակներից մեկը.
ճը՜ռ, ճըռ, ճըռ։ Ես չէի ուզում ֆոտոապարատը տանել հենց իր տեղում դնել, և չգիտեմ՝ ինչու, որոշեցի, որ ավելի հարմար է այդ դարակը: Աղմուկն ստիպեց ինձ արթնանալ։ Աչքերս բաց արեցի, դրսում լուսավոր էր, կատուս փորձում էր բոլորից գաղտնի մտնել հենց այն դարակը, որը երազումս ես էի բացում։ Ես վեր կացա և գնացի պարապմունքի։ 2 ժամվա ծանր պարապմունքից հետո մայրս զանգահարեց և ասաց, որ աստիճանները լուռ բարձրանամ. հարևաններից մեկը մահացել է։

arusyak grboyan charencavan

Իսկ մենք մեղավոր չե՞նք

Շատ եմ սիրում մեր փոքրիկ քաղաքը՝ Չարենցավանը, բայց երբեմն չեմ կարողանում հանդուրժել քաղաքացիների վարքը: Մեր քաղաքը Հայաստանում համարվել է ամենամաքուրը և կոչվել է «Երիտասարդական մայրաքաղաք»: Մեր քաղաքապետը շատ խստորեն է վերաբերվում մաքրության հարցին և ամեն կերպ փորձում է պահպանել այն: Նրա շնորհիվ ամբողջ քաղաքում տեղադրվել են աղբամաններ: Իսկ իմ քաղաքացիները վառեցին, հալեցրին, պայթեցրին, կոտրեցին այդ աղբամանները:

Այս ամառ՝ հունիսի 1-ին, ուսուցչուհուս և ընկերներիս հետ այգում էինք: Այնտեղ էր և գրեթե ամբողջ քաղաքը: Շատերը եկել էին ուրախ ժամանց անցկացնելու, որոշ մարդիկ՝ ուղղակի զբոսնելու, իսկ ոմանց հետաքրքրում էին միայն անվճար պաղպաղակները: Լավ, դեմ չեմ ես անվճար պաղպաղակներին, պարզապես հետո այդ պաղպաղակների թղթերը թափվեցին այգով մեկ: Տեղ չկար ոտքդ դնելու: Իսկ պաղպաղակները հափշտակում էին, ինչպես կարողանում էին՝ մեկը մյուսին հրելով, վնասելով: Հարձակվում էին այնպես, ինչպես ահավոր քաղցած գազանր՝ մի կտոր մսին: Նրանց այնքան պաղպաղակը չէր գրավում, ինչքան այն փաստը, որ դրանք անվճար էին: Իսկ ամենահետաքրքիրն այն էր, որ նրանց մեծամանությունը կազմում էին կանայք և ծնողները, որոնք ամեն գնով փորձում էին հինգ-վեց պաղպաղակ անպայման վերցնել իրենց երեխաների համար: Վերցնելուց հետո էլ դնում էին իրենց պայուսակների մեջ և հեռանում այգուց: Այսինքն՝ ստացվում է, որ նրանք եկել էին միայն պաղպաղակի համար:

Նպատակս քաղաքացիներին փնովելը չէ: Պարզապես մենք բողոքում ենք մեր քաղաքից՝ չմտածելով, որ մենք ինքներս ենք փչացնում և աղտոտում նրան: Չէ՞ որ խնդիրը հենց մեր մեջ է: Կարծում եմ՝ պետք է լինել մի փոքր ավելի քաղաքավարի: Մենք ենք մեր քաղաքի ներկան ու ապագան: Մենք պետք է շենացնենք և գեղեցկացնենք այն, այլ ոչ թե փչացնենք ու վերածենք աղբանոցի:

Այգեձորյան օրագիր. մաս 3

Լուսանկարը՝ Եվա Խեչոյանի

Լուսանկարը՝ Եվա Խեչոյանի

Այգեձորն իր գերբնական գեղեցկության ու բերքառատության հետ մեկտեղ ունի խնդիրներ, որոնք տարիներ շարունակ անլուծելի են մնացել: 1970-ական թվականներին Այգեձորում հիմնադրվել է թատրոնի շենք, որը Սովետական Միության փլուզումից հետո կորցրել է իր երբեմնի շքեղությունն ու այժմ շունչ է առնում առիթից առիթ: Թատրոնի շենքն իր առաջ լայն հնարավորություններ ունի, բայց բավականին անմխիթար վիճակում է: Ներս մտնելուն պես նկատեցի մի կնոջ, ով ավլում էր դահլիճը:

Լուսանկարը՝ Եվա Խեչոյանի

Լուսանկարը՝ Եվա Խեչոյանի

-Էհ, էն ա մաքրըմ եմ դահլիճը, վեր վաղը մարդիկ դեն կյալ Երևանիցը, տենան վիճակը վենց ա, միջոցներ տրամադրեն՝ վերանորոգենք:

Լուսանկարը՝ Եվա Խեչոյանի

Լուսանկարը՝ Եվա Խեչոյանի

Այգեձորը չունի իր սեփական թատերական խումբը: Թատերական ներկայացումները կամ այլ միջոցառումները կազմակերպվում են Երևանից կամ այլ քաղաքներից այցելող թատերախմբերի կողմից:

Լուսանկարը՝ Եվա Խեչոյանի

Լուսանկարը՝ Եվա Խեչոյանի

-Էն ա Երևանիցը կյալիս են, աֆիշնին խփում դռանը, մերոնք ալ կյալիս էն, վեր նայեն: Էհ… Չիդեմ, բալա ջան… Չիդեմ:

Հուսով եմ՝ մի օր թատրոնի հսկայական շենքը կվերածնվի՝ նոր շունչ հաղորդելով գյուղին:

seda harutynyan-2

Ձեռքդ տուր

Ձեռքդ տուր: Դե՛, բռնիր ձեռքս, որ ցույց տամ քեզ իմ աշխարհը: Միայն վերցրու քեզ հետ մուրճ, փայտեր ու մեխեր, շուտով դրանք մեզ պետք կգան: Տեսնո՞ւմ ես այս երկա՜ր արահետը: Հիմա մենք կփորձենք գտնել դրա վերջը: Գնացի՛նք: Տեսնո՞ւմ ես այն կարմիր վարդերը, ի՜նչ անուշ է նրանց բույրը, չէ՞: Իրականում այս վարդերը միակ հիշողությունն են իմ ծծնդավայրից: Անցանք առաջ: Երևի նկատեցիր, որ ճանապարհը արդեն հարթ չէ, իսկ մեր շուրջը մթություն է տիրում: Վախեցա՞ր: Բռնիր ձեռքս, ես արդեն չեմ վախենում:

Սա ճանապարհիս ամենամռայլ մասն է: Հիմա տեսնում ես շատ երեխաների՝ նստած պարտեզում: Ա՜յ, այն մեկը սևուկ աչքերով, մի տղայի կողքին նստած, ես եմ: Իսկ տղան իմ ամենամոտ ընկերն ու ամենալավ հարևանն է: Տե՛ս, իսկ հիմա մենք վազեցինք դեպի ճոճանակները: Նա ինձ ճոճում է: Արագ արի այստեղ, հետաքրքիր բաներ կան քեզ ցույց տալու: Ականջներդ, լավ կանես՝ փակես, այստեղ ես լացում եմ: Չէ՛, ինձ ոչ ոք չի նեղացրել, ուղղակի դպրոցում ինձ նախատում են վատ ձեռագրի ու ձախլիկ լինելու համար:

Հիմա դու կտեսնես երկու փոքրիկ աղջկա՝ իրար ձեռք բռնած: Ինձանից մի քիչ հասակով բարձրը քույրս է: Հապա տես՝ ինչ խնամքով է բռնել ձեռքս ու ինչ ուշադիր է օգնում անցնել ճանապարհը: Մի ժամից մեզ նորից կտեսնես, ուղղակի՝ գունավոր ձեռքերով, քանի որ ամեն օր մենք նկարչության էինք շտապում: Այնտեղ՝ առջևում, տեսնո՞ւմ ես այն դպրոցի պատուհաններից ինչ բա՜րձր երաժշտության ձայն է գալիս, իսկ այդ սենյակում մի քանի հոգի պարում են: Ամենասկզբում կանգնած աղջկան չնկատելը դժվար կլինի, տես, ինչ բարձրահասակ է, այո՛ այդ սև հոնքերով, նիհար աղջնակը ես եմ: Իսկ հիմա փակիր աչքերդ, երբ ասեմ՝ կբացես, լա՞վ: Սպասիր, սպասիր, ա՜յ հիմա կարող ես բացել: Տեսնո՞ւմ ես՝ ամեն ինչ ի՜նչ հեքիաթային է: Այ, հիմա բարի գալուստ իմ աշխարհ:

Այստեղ միայն մի օրենք կա՝ միշտ ժպտալ ու օգնել բոլորին: Դե, արի: Նայիր արևին, լուսնին, աստղերին, ծառերին, ծաղիկներին, շենքերին ու կենդանիներին: Մի՞թե չտեսար: Այստեղ ամեն ինչ հիասքանչ է, կատարյա՜լ: Ա՜խ, իմ աշխարհի մաքուր օդը: Քայլիր, վազիր, գոռա, ծիծաղիր, ժպտա, ապրիր: Չէ, մի նայիր այն կողմ, այնտեղ ես խախտում եմ օրենքն ու անտեսում աշխարհս: Հա, ես նորից լալիս եմ: Տե՛ս, ես ծնկաչոք եկեղեցում լալիս եմ: Տեսնում ես, չէ՞, իմ աշխարհում ամեն ինչ նորմալ է, իսկ ես տխուր եմ: Հարցնում ես՝ ինչո՞ւ: Ասեմ: Իմ աշխարհից այն կողմ էլ աշխարհներ կան, որտեղ օրենքներն ու տերերն ուրիշ են: Տեսնո՞ւմ ես այն բժշկին, որ դուրս եկավ սենյակից ու գլուխը կախեց: Անցանք, անցանք: Մի քանի փողոց այն կողմ կտեսնես ինձ նորից ծնկաչոք ու ուրախ, քանի որ Աստված չի անտեսել իմ աղոթքները, և հիմա բժիշկը լրիվ այլ տրամադրությամբ է սենյակից դուրս գալու:

Նորից մթություն է: Հազարավոր սյուներ փակեցին մեր ճանապարհը: Մի վախեցիր, նրանք մեզ պաշտպանում են: Փակիր աչքերդ: Իսկ հիմա՝ բացիր: Դժվար է խոստովանելը, բայց դու նկատեցիր որ 110 սյուներն անհետացան: Մինչ այս դու այդ սյուներին ուշադրություն չէիր դարձնում, իսկ հիմա նրանց բացակայությունը զգում ես: Նայիր երկնքին: Տե՜ս, նրանք մեզ են նայում արդեն այնտեղից: Նրանց ես «եղբայր» եմ անվանում, մյուսները՝ «հերոս»: Ինչպես հասկացար, ես նորից արտասվում եմ:

Տեսնո՞ւմ ես այն փուչիկներով աղջկան, որը որքան հնարավոր է շուտ, ուզում է հասնել հիվանդանոցի դռներին: Հասավ, տեսավ, գրկեց, արտասվեց: Օ՜հ, իմ սիրած պահը: Դե՛, արագ քայլիր: Հիմա դու տեսնում ես իմ աշխարհի ամենածաղկած պարտեզը, այնտեղ մի կին է նստած համակարգչի դիմաց: Հա, համաձայն եմ՝ շա՜տ հոգնած տեսք ունի: Մայրս է: Իսկ այդ մռայլ պատերով սենյակը՝ նրա աշխատասենյակը: Գիտե՞ս՝ հիմա նա ինչ է կարդում: Իմ այս նյութը, այս տողերը, քանի որ սա իմ առաջին նյութն է, որը մինչ ուղարկելը նրան ցույց չեմ տվել: Հե՜յ մամ, բարի ընթերցում: Գնանք, թող կարդա:

Այնտեղ տես, ես կանգնած եմ նախագահի կողքին ու ինձ նկարում են: Մեր ճանապարհը ի՜նչ հարթ է դարձել: Երևի նկատեցիր, որ իմ աշխարհի արևն սկսեց ավելի պայծառ շողալ: Ասես արևի մեջ տառ առ տառ գրված լինի «եր-ջան-կութ-յուն»: Հիմա մենք հասել ենք իմ կյանքի ամենապայծառ պահերից մեկին, այստեղ արևի աստղային ժամն է: Դե, ցո՛ւյց տուր, ա՛րև, ինչի ես դու ընդունակ: Ցավեցրե՞ց երևի աչքերդ: Ոչի՛նչ, դիմացիր: Նայիր առաջ: Ահա և իմ երջանկության գագաթնակետը, որը տևեց մոտ երկու ժամ: Տեսնո՞ւմ ես, թե ինչքան մարդ կա իմ կողքին, բայց եթե ուշադիր նայես, կհասկանաս, որ ես այդտեղ մենակ եմ, իմ երազանքի հետ: Հարցնում ես՝ ո՞նց: Նայիր ուշադիր: Ինչքան մարդ է նայում ինձ զարմացած, ու կողքինին թեթև հրում՝ հարցնելով, թե ով եմ ես: Իսկ հիմա ուշադիր նայիր. արդյո՞ք ես նայում եմ ինձ շրջապատող հիսունից ավելի մարդկանց աչքերին: Տես է՜, դու միանգամից նկատեցիր, որ ես նայում եմ միայն մի աչքերի: Նայեն նրանք ինձ, թե ոչ, կապ չունի, ես սիրում եմ այդ աչքերը: Երևի մի քիչ էլ քայլենք: Արդեն երկար ժամանակ է՝ մենք ոչինչ չենք քննարկում, քանի որ ճանապարհի կեսից դու ականջակալներով աղջկա ես տեսնում, որը մեկ լալիս, մեկ ծիծաղում է: Չէ՛, չէ՛, նա չի գժվել, նա ուղղակի սիրում է այ ա՜յն աչքերը, կամ կարոտում, չգիտեմ:

Երևի զարմացար՝ տեսնելով մեր այսքա՜ն երկար ճանապարհին հանդիպած առաջին նստարանը: Եկ նստենք: Հոգնել ես, չէ՞: Իսկ ես՝ չէ: Թեկուզ հազար անգամ էլ անցնեմ այս ճանապարհով, չեմ հոգնի: Նայիր, ի՞նչ ես տեսնում, երբ նստած ես: Ոչինչ, չէ՞: Ես էլ: Կարծես թե մենք վերջն ենք գտել: Բայց նայիր մի կողմ. ճանապարհը դեռ այնքա՜ն երկար է: Մտածում ես, եթե սա վերջն է, ինչպե՞ս է ճանապարհը շարունակվում: Ասեմ: Եթե գնանք այնտեղ՝ քայլելու, դու կմոլորվես: Այնտեղ արդեն իմ երազանքներն են: Մենք չենք էլ կարող քայլել դեպի այդ կողմը, քանի որ այդ ճանապարհն արդեն շա՜տ բարդ է ու նեղ: Ինչո՞ւ նեղ, որովհետև այդ ճանապարհը միայն մեկ հոգու համար է:

Տուր ինձ քո ձեռքի փայտերը, մեխերն ու մուրճը, քանի որ վաղ թե ուշ ես երկրորդ նստարանն եմ կառուցելու:

«Աքսես» ծրագիրը Հայաստանում

Հուլիսի 13-ից 15-ն անցկացվող «Աքսես» ամառային ավարտական ճամբարի ընթացքում ծրագրի 102 մասնակիցները ներկայացրին անցած ճանապարհը և ավարտական վկայականներ ստացան։

Հայաստանում ԱՄՆ դեսպանատան և COAF-ի համագործակցությունը անգլերեն լեզվի դասավանդման շրջանակներում շարունակական բնույթ է կրում. Սա համագործակցության երրորդ փուլն է, որին մասնակցում է Հայաստանի 3 մարզի 100-ից ավելի դպրոցական։

2015-2017թթ. ծրագիրն իրագործվել է Արագածավան (Արագածոտնի մարզ), Հացիկ (Արմավիրի մարզ), Թումանյան, Աքորի եւ Դեբետ (Լոռու մարզ) համայնքներում: Համագործակցության նպատակը Հայաստանի գյուղական համայքներում անգլերենի ուսուցման խրախուսումն է, ինչպես նաեւ ծրագիրը խթան է հանդիսանում, որպեսզի երիտասարդները մասնակցեն համայնքների սոցիալ-տնտեսական զարգացման գործին: Անգլերենից համապարփակ գիտելիքներ ստանալուն զուգահեռ՝ «Աքսես» միկրոկրթաթոշակային ծրագրի մասնակիցները հմտություններ են ձեռք բերում 3 այլ հիմնական ուղղություններով՝ ԱՄՆ մշակույթ եւ ժողովրդավարական արժեքներ, անձնային աճ, համայնքային ծառայություն:

Ժաքլին Դիլի (ԱՄՆ դեսպանատան հասարակայնության հետ կապերի բաժնի տնօրեն).

-Որքա՞ն ժամանակ է՝ գործում է ծրագիրը։

-Եթե խոսքը գնում է Հայաստանում «Աքսես» ծրագրի մասին, այստեղ մենք սկսել ենք 2011 թվականից, և արդեն յոթերորդ տարին է՝ իրականացնում ենք այն։ Մոտավորապես 450 մասնակից և շրջանավարտ ունենք։ Իսկ ընդհանուր առմամբ, ԱՄՆ պետքարտուղարությունը ծրագիրը սկսել է 2005 թվականին։ Իրականացվել է շուրջ 80 երկրներում, ունենք մոտ 95.000 մասնակիցներ։

-Ովքե՞ր են ընդգրկված ծրագրում:

-Հիմնականում ծրագրին մասնակցում են 14-20 տարեկան երիտասարդներ, բայց Հայաստանում մենք 13-15 տարեկան երեխաների վրա ենք շեշտը դնում։ Բոլորը դպրոցականներ են ու բոլորը մարզերից. Երևանը ներգրավված չէ ծրագրում։ Մենք հիմնականում ընտրում ենք այնպիսի գյուղեր, որտեղ անգլերենի ուսուցումն այդքան էլ լավ մակարդակի վրա չէ, և երեխաները լեզուն սովորելու այլ ավելի հարմար հնարավորություններ չեն ունենում։

Ուզում եմ ևս մեկ փաստ նշել. չնայած «Աքսեսն» իրականացվում է ԱՄՆ-ի պետքարտուղարության հովանավորությամբ, բայց Հայաստանում մեզ օժանդակող կառույցը COAF-ն է, որի հետ մենք շատ արդյունավետ ենք համագործակցում ու շատ ուրախ ենք, որ նման գործընկեր ունենք Հայաստանում։

-Լսել ենք, որ ունեք շրջանավարտ, ով հիմա աշխատում է ԱՄՆ-ի հայաստանյան դեսպանատանը. ճի՞շտ է։

-Այո, դեսպանատանը ունենք շրջանավարտ, մեր շրջանավարտները նաև մասնակցում են «FLEX» ծրագրին և հաջողություններ են գրանցում։ Մեր շրջանավարտներից շատերն իրենց ձեռք բերած գիտելիքների շնորհիվ ընդունվում են Ամերիկյան համալսարան, ԵՊՀ և շատ այլ համալսարաններ։ «Աքսեսը» հնարավորություն է տալիս երեխաներին անգլերենն օգտագործել իրենց նպատակներին ու երազանքներին հասնելու համար։ Աշակերտները միայն դասերի հաշվին չեն ձեռք բերում այդ հմտություններն ու գիտելիքները, իրենք նույնպես շատ ոգևորված են, մոտիվացված։

-Ի՞նչ արդյունքներ եք ունեցել այս տարիների ընթացքում։

-Երեխաները սկսում են անգլերենի ուսուցումը համարյա զրոյից և երկու տարի հետո արդեն բավականին վստահ կարողանում են խոսել, արտահայտել իրենց մտքերը անգլերենով, և այդ լեզվի իմացությունը հետագայում մեծ հնարավորություններ է տալիս նրանց՝ թե՛ մասնագիտության ընտրության հարցում, թե՛ աշխատանք գտնելու։ Ծրագրի ընթացքում երեխաներն ավելի կրեատիվ են դառնում։ Մեզ համար ոչ միայն դասերը ու կոնկրետ միայն ծրագրի ընթացքն է կարևոր, այլև ապագայում նրանց գիտելիքների կիրառումը։ Անգլերենն այսօր համաշխարհային լեզու է, ու մեր գլխավոր նպատակն է՝ երեխաներին լավ ուսուցանել ու հասանելի դարձնել լեզուն։ Ծրագիրը հնարավորություն է տալիս աշակերտներին ճիշտ քայլերով հասնելու իրենց երազանքին։

COAF-ի ծրագրերի տնօրեն Էսթեր Հակոբյան.

-Ի՞նչ է իրենից ներկայացնում COAF-ը ու ի՞նչ նպատակ է այն հետապնդում

-Հիմա միգուցե սպասում եք, որ կասեմ՝ COAF-ը հիմնադրամ է կամ կազմակերպություն և այլն, բայց մենք սովորաբար ասում ենք՝ COAF-ը ընտանիք է։ Եթե այսօր մենք հաջող ծրագիր ու միջոցառումներ ենք ունենում, դա ընտանիքի բոլոր անդամների միասնությունից է։ Էստեղ շատերը մեր թիմի անդամներն են։ COAF-ը թիմ է։ Մարդիկ, ովքեր աշխատում են COAF-ում, հավատում են իրենց գործին։ Ես շատ եմ լսում տարբեր կազմակերպություններից, որ այս մեկից են դժգոհում, այն մեկից են դժգոհում։ Մեզ մոտ այլ է։ Այստեղ բոլորը սրտանց են անում իրենց գործը, որովհետև դա մենք անում ենք երեխաների համար։ Այդ առումով COAF-ը հատուկ փիլիսոփայություն ունի՝ երեխաների միջոցով փոխել մեր ու նրանց ապագան՝ ավելի լավը դարձնելով։

-Ինչպե՞ս ստացվեց, որ համագործակցեցիք «Աքսես» ծրագրի հետ։

-«Աքսեսն» իրականացվում է Հայաստանում ԱՄՆ դեսպանատան կողմից։ Առաջին անգամ հայտարարվեց մրցույթ։ Մենք դիմեցինք մրցույթին և 2011 թվականին հաղթեցինք։ Այնուհետև ևս երկու անգամ իրականացվեց ծրագիրը, բայց արդեն առանց մրցույթի, տեսնելով մեր արդյունավետ և որակյալ աշխատանքը, նրանք ընտրեցին հենց COAF-ին։ Հուսով ենք, որ մի քանի օրից լավ լուր կստնանանք, որ արդեն չորրորդ «Աքսես» ծրագիրն է մեկնարկում։

«Աքսես» ծրագրի անգլերենի ուսուցչուհի Լուսինե Գյուլնաշյան.

-Ինչպե՞ս եք ընդգրկվել ծրագրում։

-Անցել եմ հարցազրույցներ՝ դեսպանատան և COAF-ի աշխատակիցների կողմից կազմակերպված։ Ծրագրի մասին իմացել եմ իմ նախկին դասախոսից։

-Ինչո՞վ է օգտակար ծրագիրը թե՛ Ձեր, թե՛ երեխաների համար։

-Ինչպիսի ուսուցիչ էի ես սկզբում և ինչպիսին եմ ես հիմա. ահռելի տարբերություն կա։ Ես շատ բան եմ սովորել, հասկացել, ինքս իմ մեջ փոխել։ Երեխաների համար հարյուրավոր դրական կողմեր ունի ծրագիրը։ Տևում է երկու տարի, ժամանակը բավականացնում է անգամ զրոյից սկսկելու դեպքում շատ լավ արդյունքի հասնել։ Հիմնականում մենք աշխատում ենք խոսակցականի վրա, իհարկե գրավոր հմտություններին ևս ուշադրություն դարձնում ենք, բայց խոսքն ավելի կարևոր է մարդկանց հետ ավելի լավ շփվելու համար:

-Ինչո՞վ է տարբերվում ծրագրի ուսուցումը դպրոցական ուսուցումից:

-Մեթոդները շատ տարբեր են։ Մենք չեն գնահատում երեխաներին, գնահատականներ չկան։ Երեխաները մասնակցում են իրենց անձնական մոտիվացիայի հաշվին, այսինքն, ոչ մի պարտավորեցնող բան չկա։ Բայց դրա հետ մեկտեղ այս երկու տարիների ընթացքում չենք ունեցել երեխաներ, ովքեր կիսատ են թողել ուսումը։ Դպրոցում հաճախ է լինում, երբ երեխաները չեն ուզում հաճախել դասերին, բայց մեզ մոտ բոլորը պարտաճանաչ գալիս են դասերին, երեխաներին անհատական մոտեցում է ցուցաբերվում: Ոչ բոլորն ունեն նույն մտածելակերպը։ Պետք է առանձին-առանձին աշխատել արդյունքի հասնելու համար՝ խաղեր, ինտերակտիվ միջոցներ օգտագործելով։

Ծրագրի ընթացքում մենք կարողանում ենք սովորեցնելով սովորել։

«Աքսես» ծրագրի շրջանավարտ Գրիգոր Սարգսյան

-Ծրագրի մասին իմացել եմ դպրոցից։ Արդեն երկու տարի է՝ շրջանավարտ եմ։ Այս տարի «Աքսես»-ին մասնակցում եմ որպես կամավոր։

-Ծրագիրը գնահատում եմ լիարժեք, այն շատ հնարավորություններ է բացում երեխաների առաջ։ Ծրագրի շրջանակներում եղել եմ Նյու-Յորքում, մասնակցել եմ COAF-ի 11-րդ գալա-միջոցառմանը, որը նաև դրամահավաք էր։

«Աքսես» ծրագրի աշակերտ Ռուբինա Ավետիսյան

-Դպրոցում ամեն ինչ մի գծով դրված, պլանավորած է, չկան խաղեր, հետաքրքիր ընդմիջումներ, նոր մեթոդներ։ Լինում են դեպքեր, երբ ուսուցիչը շեղվում ու իր կյանքից է պատմում, բայց այստեղ նման բաներ չկան։ Էստեղ մենք կարողանում ենք ուրախանալ, հումորներ անել, երբ անգլերեն նոր բառեր ենք սովորում, աջ ու ձախ ասում ենք, առանց նեղանալու իրարից։

Բացի անգլերենից սովորել եմ հանդուրժողականություն, կարողանում եմ կարծիքս ազատ արտահայտել, ազատ խոսել, առանց վախենալու, որ կսխալվեմ։ Դպրոցում էդպես չի. եթե սխալ արեցիր, վերջ։ Սովորել եմ ընկերասեր լինել ու մենակ ինձ չտեսնել։

Ծրագրում շատ էի սիրում սիրուն-սիրուն տեղեր գնալու մասը։

Նոր աշակերտներին ուզում եմ ասել, որ ավելի շատ աշխատասեր լինեն։ Էն փորձը, որ ստանում են ծրագրից, շատ քիչ հավանական է, որ նորից ինչ-որ տեղից կստանան:

Ուզում եմ մասնակցել «ՖԼԵՔՍ» ծրագրին։ Անցյալ տարի դիմեցի, բայց երրորդ փուլից դուրս մնացի։ Կարծում եմ՝ այս տարի արդեն գիտելիքներս շատ են դիմելու ու հաղթելու համար։Էստեղ սովորում ենք ոչ միայն լեզուն, այլև ծանոթանում ենք ԱՄՆ-ի մշակույթին, հաճախ նշում ենք նրանց տոները։

COAF հիմնադրամի կամավոր, Accsses ծրագրի շրջանավարտ, ուսանողուհի Ռոզա Թադևոսյան

-Ես Արտենի գյուղից եմ, 18 տարեկան: Արդեն 6 տարի է, ինչ COAF-ի հետ եմ, իրենց ծրագրերին եմ մասնակցել, և սա իմ 3-րդ Accsses ծրագիրն է, որին արդեն մասնակցում եմ որպես կամավոր, որպես խմբի առաջնորդ:

-Ինչպե՞ս ես ընդգրկվել COAF հիմնադրամի թիմում և մասնակցել Accsses ծրագրին:

-Ես ընդամենը 12 տարեկան էի, երբ մայրիկս ինձ ասաց, որ անգլերեն սովորելու ծրագիր կա ու հարցրեց՝ կուզե՞մ մասնակցել: Ծրագրի կեսն անցել էր, մնացել էր ընդամենը 5 ամիս ավարտին: Ասացի չէ, իրենց անգլերենը շատ կատարյալ է, ո՞նց եմ գնալու: Հետո մայրիկս շատ համոզեց, գնացի, գրանցվեցի, մեծ դժվարությամբ մտա այնտեղ, հասցրի ավարտել ծրագիրը, ու արդեն 2-րդ տարին ինձ ընտրեցին, որպես ուսուցչի օգնական: Ես անգամ մասնագիտական կողմնորոշում ստացել եմ իրենց ծրագրից, ընտրեցի՝ որ համալսարանում եմ սովորելու, ինչ եմ անելու: Դրա արդյունքում մյուս ծրագրերի մեջ ընդգրկվեցի՝ She network, Schools for health in Europe… Ու իմ ուղին գնաց COAF-ի հետ:

Եթե COAF –ը չլիներ ես կամավորների հետ էլ չէի շփվի: 6 տարի է COAF-ի հետ եմ և ուզում եմ կյանքիս մյուս կեսն էլ շարունակվի իրենց հետ:
Ես մինչև COAF-ը չէի մտածի, որ իմ նյարդերը ընդհանրապես կհերիքեն երեխաների հետ՝ իրենց շատ հարցերին, բղավելուն, չլսելուն, մեկ-մեկ անկարգություններին: Ու այն է լավ, որ ծրագիրը դպրոցի դասաժամերից հետո է, ու ստանդարտ բաներ չկան, տնայիններ, ինչ-որ առաջադրանքներ, չգիտեմ: Երեխաները, օրինակ, կինո նայելով են սկսում անգլերեն սովորել, գրքեր են կարդում, հազար ու մի հյուր են ունենում տարբեր ոլորտներից, ու դա իրենց օգնում է կայանալ:

-Ի՞նչն էր քեզ դուր գալիս Accsses ծրագրում:

-Երբ մենք ավարտում էինք առաջին ծրագիրը, մի նախադասություն կար, որ մինչև հիմա դաջվել է իմ ուղեղում՝ English is the key of succses (Անգլերենը հաջողության հասնելու բանալին է): Երեկ լսում էի փիլիսոփա պարոն Սերոբ Խաչատրյանին, ասում էր՝ անգլերենը էսպերանտո է (էսպերանտո – լեզու, որ բոլորը հասկանում են): Ու ինձ համար Accsses-ը էդ էսպերանտոն է, որ յուրաքանչյուր տեղ դու հասկացված ես լինում:Նյութը և Լուսանկարները՝ Անի Հարությունյանի և Լիդա Արմենակյանի

lida armenakyan

Բաներ, որ սիրում եմ

  1. Սիրում եմ բենզինի հոտը,
  2. պատմությունը,
  3. արվեստը,
  4. կինոն,
  5. սիրում եմ նվերներ ստանալ,
  6. ու նվերներ գնել,
  7. սիրում եմ արեւի ձախ ունքը,
  8. Փոքրիկ իշխանին ու իր մոլորակը,
  9. կապույտը,
  10. հունվարի 12-ը,
  11. քամու գույնը,
  12. դատարկությունը,
  13. գրքեր եմ սիրում,
  14. սիրում եմ վիքիի մարդկանց,
  15. բացել նվեր ստացածս գրքերի առաջին էջերն ու կարդալ մակագրությունները,
  16. նամակներ կարդալ,
  17. գրել,
  18. լուսինը,
  19. բաց բերանով (ատամներով) ժպտալ,
  20. տխրել,
  21. Զեմֆիռայի հոգեվիճակն եմ սիրում,
  22. կատուներին,
  23. սիրում եմ Դիանայի հետ վկ-ով խոսել,
  24. Ջորջ Վեսթի ու Շաղիկի վիդեոներն եմ սիրում,
  25. նկար(վ)ել,
  26. աստղերին նայել,
  27. Էլզիի Բեզ բոյու-ն լսել ու հետն անգիր երգել,
  28. Գրկել,
  29. Միլուշի միմիկաներն եմ սիրում,
  30. ու իր պուճուր քուրիկին,
  31. երգել,
  32. բլոկնոտներումս գրառումներ անել ու նկարներ փակցնել,
  33. թեյ եմ շատ սիրում,
  34. բվերին,
  35. անձրևի տակ թրջվել,
  36. պատշգամբում նստել,
  37. դաշնամուրի սպիտակ ստեղները,
  38. մուննաթ գալ,
  39. մայրամուտին նայել,
  40. երկնքում համաստեղություններ փնտրել:

Այգեձորյան օրագիր (մաս 2)

Այգեձորյան տների գեղեցկությունը մանրուքների մեջ է: Տան անդամներից յուրաքանչյուրը գիտի իր իրերի գտնվելու տեղը, ու այս խիստ դասավորվածությունը տանը յուրահատուկ տեսք է տալիս: Տան պատերի վրա կախված յուրաքանչյուր դետալը հենց այնտեղ է, որտեղ պետք է լինի: Այգեձորում համակարգվածության ու գեղեցիկի համադրությունն ամենուր է:

tina maqoyan

Ների՛ր, մա՛մ

Բարև, մա՛մ։ Ո՞նց ես, ի՞նչ ես անում… Երկար ժամանակ է՝ չենք խոսել։ Գիտե՞ս, մա՛մ, կարոտել եմ քեզ շատ։ Գիտեմ, մա՛մ, քեզ երբեք չեմ ասել, որ կարոտում եմ, որ սիրում եմ շատ-շատ… Կներես, էդպիսինն եմ, ինչ անեմ, չեմ կարողանում զգացմունքներիս մասին խոսել, իսկ դու մտածում ես, թե քեզ չեմ սիրում։

Մամ, ախր քեզնից թանկ էլ ո՞ւմ ունեմ, ո՞նց կարող եմ չսիրել նրան, ում շնորհիվ ես գոյություն ունեմ։ Ուզում եմ էս նամակի միջոցով զգացմունքներիս գոնե 1%-ը նկարագրեմ։ Մամ, կյանքի էս դժվար փուլում մենք միասին չենք։ Էնքան եմ զգում կարիքդ… Գիտե՞ս, էնպես կուզեի հիմա կողքիս լինեիր։ Գլուխս դնեի ծնկներիդ ու մի կուշտ լաց լինեի։ Մանրամասն պատմեի էն բոլոր դժվարությունների ու ձախողումների մասին, որ պատահեցին ճանապարհին էս մեկ տարվա ընթացքում՝ երբ բաժանվեցինք իրարից, երբ որոշեցի, որ ես արդեն մեծ եմ, ես կարող եմ ինքնուրույն որոշում կայացնել ու կարող եմ քեզնից հեռու ապրել։

Խոստովանում եմ, մա՛մ, փոշմանել եմ, սխալվել եմ, խաբվել եմ… Կուզեի բարկանայիր ու ասեիր, որ դու զգուշացրել էիր, իսկ ես քեզ չլսեցի… Բայց, չէ… Դու երբեք էդպես չէիր ասի, այլ ուղղակի ամուր կգրկեիր ու կասեիր. «Ես քեզ սիրում եմ, իմ աղջիկ»։

Մամ, հիշո՞ւմ ես, ինձ հրաժեշտ տալուց ասացիր. «Կներես, իմ աղջիկ, ես չէի ուզի էսպես լիներ, բայց խոսք եմ տալիս՝ շուտ կվերադառնամ»։ Իրականում ես պիտի ներողություն խնդրեի, որ ցավ եմ պատճառել քեզ, որ մենակ եմ թողել։

Մա՛մ, իսկ հիշո՞ւմ ես, հաճախ էիր ասում. «Ի՞նչ էի անելու առանց քեզ, պստլոս, մամայի օգնական…»։ Իսկ ե՞ս, մամ, իսկ ե՞ս ինչ էի անելու առանց քեզ։ Ես էդպես էլ «մամայի օգնական» չեղա։ Ների՛ր, մա՛մ։ Սիրում եմ քեզ։